14/01/2021
Nu när vi går från 🌑nymåne till 🌓halvmåne är det en speciellt bra tid att så grödor som växer under jorden. Att så frön mitt i vintern är också ett bra knep för tidig skörd.
Idag har jag sått en bädd i växthuset med morötter, majrova, havrerot och palsternacka. Jag hällde en säck tinad planteringsjord direkt i bädden, gjorde fåror och sådde fröna i rader.
Jag täckte fröna med jord och hällde sedan på snö. Snön får smälta ner vid varmare väder och tillföra vatten till jorden som gör att fröna vaknar till liv och börjar gro, lagom tills solen börjar värma upp och jorden blir varmare framåt vårkanten 💚.
Tanken är att vi kan skörda dessa rotfrukter innan tomater och annat ska planteras ut dit senare i år. Fortsättning följer...