Michelle's

Michelle's Leuke cadeautjes en spulletjes voor groot en klein, moet je bij Michelle's zijn!

Wisten jullie dat wij ook mooie oude leesplankjes en letterdoosjes verkopen? De leesplankjes werden vanaf het jaar 1898 ...
18/06/2026

Wisten jullie dat wij ook mooie oude leesplankjes en letterdoosjes verkopen?

De leesplankjes werden vanaf het jaar 1898 tot ongeveer 1970 gebruikt op basisscholen om kinderen te leren lezen. Het was een houten plankje met verschillende plaatjes met daarbij bijpassende woordjes of namen. Onder de woordjes en namen, zat een licht opstaand randje. Daar kon je de letters bij de passende woorden leggen.

Je kreeg als kind een leesplankje en een doosje met lettertjes. Eerst begon het met een klein rond doosje met de eerste regel. In dit geval vanaf het woordje 'Aap' tot de naam 'Jet'. Was je eenmaal wat verder, dan kreeg je het doosje wat op de foto staat afgebeeld. Hier zaten de letters in van de naam 'Teun' tot het woordje 'Schapen'. (Schāp_en) De streepjes stonden voor het uitspreken/ lettergrepen van het woordje dat stond afgebeeld. Zo leerde de kinderen het op de juiste manier lezen en uit te spreken.

Vroeger hing er ook in het klaslokaal, een leesplank aan de muur. Deze noemde ze ook wel de 'klassikale leesplank'. Dit was een grote variant, die aparte plaatjes en letters bevatte. Er zat ook een vertelsel plaat bij, waar de figuren van het leesplankje op stonden afgebeeld. De docent had een speciale handleiding, zo kon hij/zij op de juiste manier lesgeven. Als je er over nadenkt, was dit best wel een speelse manier om te leren lezen.

Wisten jullie dat de plaatjes van de leesplankjes opnieuw besteld konden worden?

De leesplankjes werden natuurlijk veel gebruikt en daardoor konden de plaatjes wel eens beschadigd raken. Deze plaatjes kon je als school zijnde opnieuw bestellen. Je moest ze wel zelf opplakken. Soms kreeg men de vorige plaatjes er niet af. Dus plakte ze de plaatjes eroverheen, waardoor er wel eens bobbels of andere gekke oneffenheden ontstonden in de plaatjes.

Mocht dit voordoen aan één van onze leesplankjes. Hier hebben wij helaas geen invloed op. Het kan het zo zijn, dat wij zo'n bijzonder leesplankje in onze winkel hebben staan. Maar dat maakt het juist zo leuk. Zo leren wij altijd iets bij. 🤭

'Wat een prachtige spullen!' Waar vindt je dit nog?' Dat is een vraag die we dagelijks krijgen en dat begrijpen wij maar...
15/06/2026

'Wat een prachtige spullen!' Waar vindt je dit nog?'

Dat is een vraag die we dagelijks krijgen en dat begrijpen wij maar al te goed. Het is eenmaal flink wat zoekwerk om al dit moois te vinden. Wij proberen de prijzen van onze oude spullen redelijk te houden, het schoon in de winkel te zetten en we willen het tegelijkertijd ook nog eens in een mooie staat verkopen. Dat maakt het soms een uitdaging voor ons.

Wij kopen onze oude spullen in de staat die het zicht op dat moment bevind. Het ene item is nog mooier dan het ander. Maar soms hebben we wat items met een aantal (kleine) beschadigingen. Deze mooie spullen mogen ook soms wel eens een 'leven' gehad hebben. Dat heeft juist zo z'n charme.

We blijven zoeken, uitpakken en poetsen. Wij blijven nog steeds ons best doen om het allerbeste te vinden. Mocht iemand ooit nog de vraag krijgen waar je nog mooie (oude) emaille spullen kan vinden, bij Michelle's dus.. 🤭

Kennen jullie het magische verhaal van de kast op wielen? Wij lieten, toen wij nog in het kleine pandje zaten, een mooie...
11/06/2026

Kennen jullie het magische verhaal van de kast op wielen?

Wij lieten, toen wij nog in het kleine pandje zaten, een mooie kast op wielen maken. Dit noemde Michelle ook wel 'De kast naar Narnia.'

Dit stond voor de trap van haar woning, die midden in van de winkel stond. Om te voorkomen dat er mensen haar woning in liepen, lieten ze deze kast maken. Soms stonden de ouders van Michelle in haar winkel en hadden veel mensen (nog) geen weet van deze zogenoemde 'tover kast'. Wanneer Michelle naar beneden de trap afliep, schoof ze de kast opzij, liep er langs om vervolgens het zo snel mogelijk weer voorzichtig terug op zijn plek te zetten.

Zo stond Michelle plotseling in de hoek van de winkel waar geen deur te vinden was. Sommige mensen schrokken en vroegen waar zij ineens vandaan kwam.

Dan zei Michelle met een lach: 'Ik kom net terug uit Narnia, via deze bijzondere kast.'

Mensen zagen daar de humor wel van in en konden er om lachen.

Tegenwoordig hebben wij eigenlijk de kast niet meer nodig om de trap af te bakenen. Dit wordt tegenwoordig gedaan door de paspop genaamd: Natsuki. Nu wordt de kast gebruikt als koffiemolen en blikken kast. Deze kast werd af en toe wel eens gebruikt om aankomende veranderingen af te schermen. Zodat niemand daar last van had.

Nu staat het in de hoek, naast het kruidenierswinkeltje. Helaas heeft deze kast in de loop der tijd zijn magie verloren en creëert het geen doorgang meer. Dat is maar goed ook. Het zou voor de buren zeer ongemakkelijk zijn, als Michelle constant bij hen zou binnenstappen. 🤭

In het vorige bericht zagen jullie het mooie, smalle kastje waar mensen spullen uit konden kopen. Vanaf en bepaalde hoek...
08/06/2026

In het vorige bericht zagen jullie het mooie, smalle kastje waar mensen spullen uit konden kopen. Vanaf en bepaalde hoek, zie je een mooie doorkijk van de kruidenierswinkel met een deel van het kastje. Kunnen jullie ontdekken wat er zoal nieuw is toegevoegd aan de kasten?

Als je de spullen van het smalle kastje wilt afrekenen, dan mag dat uiteraard bij Michelle. Kees en Truus zijn namelijk erg druk, met hun eigen werkzaamheden en hun zoon Paultje. Er staat sindskort nog een jongeman achter de toonbank. Maar wie is dat eigenlijk?

Dat is het neefje van Kees, genaamd Pieter Duursma. Wat denken jullie wat Pieter doet in de Kruidenierswinkel? Laat het weten in de reacties. 😉

Zoals jullie weten, zijn de spullen in de kruidenierswinkel helaas niet te koop.Er valt heel veel te zien in de leuke kr...
04/06/2026

Zoals jullie weten, zijn de spullen in de kruidenierswinkel helaas niet te koop.

Er valt heel veel te zien in de leuke kruidenierswinkel. Maar mensen willen toch een beetje de ervaring hebben, dat ze ouderwets kunnen winkelen. Dat hebben we op kunnen lossen met dit leuke smalle, hoge kastje. Hier staan onder andere een aantal oude verpakkingen van oude waspoeder en zeep met een mooi 'Ata, Imi en Persil rekje in de schappen. Zo kunnen mensen toch nog een beetje winkelen in onze oude kruidenierswinkel.

Onze privécollectie groeit steeds meer en de kruidenierswinkel wordt met de tijd steeds gezelliger.

Zijn jullie nieuwsgierig geworden? Kom gezellig langs in onze winkel en bekijk onze mooie kruidenierswinkel.

Deze kleine delftsblauwe huisjes zijn veel te schattig! 😍Deze kleine delftsblauwe huisjes zijn zo'n 8,5 cm hoog. Ze hebb...
01/06/2026

Deze kleine delftsblauwe huisjes zijn veel te schattig! 😍

Deze kleine delftsblauwe huisjes zijn zo'n 8,5 cm hoog. Ze hebben een mooi formaat en passen vrijwel, overal tussen in huis. Het is een klein leuk souveniertje, die je gemakkelijk mee kan nemen in je handtas. En dat niet alleen, ze bieden uiteraard ook mooie herinneringen aan jouw leuke tijd in Zierikzee. Er zijn een aantal varianten van deze delftsblauwe huisjes verkrijgbaar.

Vindt je ze toch te klein? We hebben ze ook een formaat groter. 😉

Van een schaal van 1 tot 10. Hoe hoog is de schattigheidsfactor van deze huisjes? Laat het weten in de comments.

Wij hebben wat leuke nieuwe hebbedingetjes in onze winkel staan. 🥰De pillen doosjes zijn erg handig voor onderweg. Er zi...
28/05/2026

Wij hebben wat leuke nieuwe hebbedingetjes in onze winkel staan. 🥰

De pillen doosjes zijn erg handig voor onderweg. Er zit een kleine verdeling in, van drie vakjes. De pillen doosjes zijn verkrijgbaar met een mooie afbeelding van twee verschillende mooie werken van Vincent van Gogh en een afbeelding van Delftsblauwe bloemen.

De zeepjes zitten in een mooie nostalgische verpakking. De zeepjes ruiken heerlijk. De verpakkingen staan erg leuk in het toilet of badkamer. De zeep verpakking met de afbeelding van de afbeelding van 'het meisje met de parel', bevat een stukje zeep in de vorm van een parel. Dat maakt het een heel leuk cadeautje om weg te geven.

Wij wensen iedereen een fijne tweede Pinksterdag!Het is heerlijk weer. Een fijne wandeling door de mooiste stad van Nede...
25/05/2026

Wij wensen iedereen een fijne tweede Pinksterdag!

Het is heerlijk weer. Een fijne wandeling door de mooiste stad van Nederland, kan natuurlijk geen kwaad. Kom gezellig langs, wij zijn vandaag geopend vanaf 11:00 uur.

🎶 Als ik wederkom, breng ik voor jou, tulpen uit Zierikzee 💐 🎶🎶 Tegen deze mooie tulpen zeg je geen nee.Neem daarom deze...
21/05/2026

🎶 Als ik wederkom, breng ik voor jou, tulpen uit Zierikzee 💐 🎶

🎶 Tegen deze mooie tulpen zeg je geen nee.
Neem daarom deze prachtige tulpen voor je geliefde mee.
Zet deze in een mooie delftsblauwe vaas of emaille waterkan.
Wees er snel bij, want wij hebben hier maar een kleine voorraad van.
Ze hebben geen water nodig en verwelken dus niet.
Neem snel een kijkje in onze winkel, je weet niet wat je ziet.
Deze tulpen zien en voelen bijna realistisch aan.
Nee, deze aanbieding mag je absoluut niet overslaan! 🎶

De tulpen kosten €1,- per stuk of zes voor €5,-.

Op = op!

De prijzen van kerosine zijn de afgelopen tijd erg gestegen. Maar wij doen erg ons best, om de prijs van een liter petro...
18/05/2026

De prijzen van kerosine zijn de afgelopen tijd erg gestegen. Maar wij doen erg ons best, om de prijs van een liter petroleum redelijk te houden. Dat lukt nog steeds. 😄

Maar wat is petroleum precies?

Petroleum is de volksnaam voor kerosine, de aardoliefractie heeft een kookpunt tussen 150 °C en 290 °C, net iets hoger dan benzine. Kerosine is een brandstof wat wordt gebruikt voor vliegtuigen. In de bredere zin is petroleum een synoniem voor ruwe olie of aardolie. De naam van 'Petroleum' is eigenlijk een vreemde combinatie van Grieks en Latijn. 'Petra' is Grieks voor steen (Net zoals de stad Petra in Jordanië) en 'oleum' is latijn voor olie.

Petroleum werd vroeger, voor de opkomst van aardgas veel gebruikt voor allerlei petroleumstellen, petroleumkachels en petroleumlampen. Zo hadden mensen licht in huis en konden mensen gemakkelijk hun maaltijden koken. Water voor bijvoorbeeld koffie of thee, zelfs het water om kledingstukken te wassen of de afwas te doen, werd ook verhit op de wat grotere petroleumstellen.

Vroeger gingen er zelfstandige, ook wel bekend als de petroleumman of de zogenoemde olieboeren met een kar langs de deuren. De petroleum werden in speciale emaille kannen geleverd. Hier stond het aantal liters op afgebeeld. (Vaak een kan van 1 liter of zelfs tot 5 liter.) Zo kon men gemakkelijk de hoeveelheid kiezen die op dat moment nodig was. Had men meer dan 5 liter nodig, dan ging het in een groot vat. Je kon zelfs bij de drogist terecht voor een kannetje petroleum.

Tegenwoordig wordt petroleum nog steeds geproduceerd en gebruikt voor petroleumstellen en petroleumkachels. De oude petroleumstellen worden nog steeds veel gebruikt om bijvoorbeeld vlees op te sudderen. Petroleumstellen worden ook gebruikt op de camping om maaltijden op te koken en koffie of thee mee te zetten. Dit brengt weer dat mooie stukje nostalgie weer terug.

Adres

Visstraat 12
Zierikzee
4301CC

Openingstijden

Maandag 11:00 - 17:30
Dinsdag 11:00 - 17:30
Woensdag 11:00 - 17:30
Donderdag 11:00 - 17:30
Vrijdag 11:00 - 17:30
Zaterdag 11:00 - 17:30

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Michelle's nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen