08/01/2025
Dit is mijn laatste post op Instagram. Al langer twijfel ik over stoppen met dit social media platform, gisteren viel de beslissing. Mark Zuckerberg kondigde aan dat externe controle op Facebook en Instagram (in de VS) zal worden gestaakt. En ook dat hij EU wetgeving over regulatie verder zal aanvechten. Hierrmee wordt het nog eenvoudiger om misinformatie, propaganda, racisme en haat te verspreiden via deze platformen.
Zoals ik gister al schreef, het Facebook en Instagram algoritme beloont posts die controversieel zijn. De opkomst van het rechts populisme, intolerantie en xenofobie, zie ik als een direct gevolg van deze vorm social media. Facebook en Instagram weigeren deze berichten effectief te filteren, puur uit winstbejag. De knieval die Zuckerberg nu maakt aan Trump, maakt dat nog eens extra duidelijk.
Mijn twijfel zat in het volgende: op Instagram blijven en een kritisch tegengeluid laten horen, of vertrekken. Het probleem is dat wanneer ik blijf posten, ik uiteindelijk toch meewerk aan de status en de advertentie inkomsten van Meta. Elke keer als ik de app open, een like geef of een comment plaats, werk ik mee aan dit systeem. Ik kan schrijven hoe fout dit systeem is, maar het blijven gebruiken maakt me alleen maar ongeloofwaardig en hypocriet.
Natuurlijk heb ik nagedacht wat dit betekent voor Studio Hoekhuis en Collectie Hoekhuis. In overleg met mijn compagnon kwamen we beide tot de conclusie dat onze aanwezigheid op Facebook en Instagram niet belangrijker is dan onze principes.
Voor wie een loopbaan of publiek heeft opgebouwd via Instagram, lijkt het wellicht een onmogelijke keuze. Maar Instagram is niet de enige manier om een publiek te bereiken. In de komende tijd zal ik onderzoeken hoe we verder gaan, misschien in de vorm van nieuwsbrieven of een nieuw account op bijvoorbeeld Bluesky. Wellicht zal ik dat hier nog laten weten.
Ik geloof niet dat er iemand wakker zal liggen over mijn vertrek, dat is ook niet het doel. Voor mij is het belangrijkste dat ik niet meer wil meewerken aan een systeem dat mensen actief tegen elkaar opzet, puur uit winstbejag.
Adieu, ik wens jullie allemaal het beste.