By Manoa

By Manoa By Manoa maakt handgemaakte ‘Lijsten van waarde’. Dit zijn lijsten van glas met gedroogde bloemen.

De afgelopen maanden waren alles bij elkaar best hectisch. Mijn oude plek opruimen, mijn nieuwe plek inrichten en weer o...
23/04/2026

De afgelopen maanden waren alles bij elkaar best hectisch. Mijn oude plek opruimen, mijn nieuwe plek inrichten en weer opnieuw mij thuis gaan voelen. Iets wat je in 1 zin zegt, maar in werkelijkheid toch wel wat meer voeten in de aarde heeft.

Toen ik er middenin zat voelde het hectisch en soms ook best een beetje stormachtig. Juist in die tijden zoek ik dan naar structuur, maar ik krijg dit zelf niet altijd even goed voor elkaar. Maar waar het mij dan wel lukt is in het maken van mijn bloemenlijsten. Want midden in de chaos van alles wat er gebeurde, heb ik deze lijst gemaakt die je hierboven ziet. Ik had bloemen en glas mee naar huis genomen en heb toen op een avond dit patroon gemaakt. Er zit van alle kanten een patroon in, van links naar recht, van boven naar beneden en dan ook nog in alle diagonale lijnen. Gemaakt dus midden in de chaos. Op deze manier vind ik dan toch een beetje orde en structuur.

Ik zit nu een maand op mijn nieuwe plek en ik kan zeggen dat ik wel geland ben. De storm is weer gaan liggen en ik heb mijn draai gevonden. Ik ben blij met mijn plek en ondertussen heb ik al een aantal mooie opdrachten af mogen ronden en nieuwe boeketten mogen ontvangen. Ik kwam erachter dat ik weinig Lijsten van Waarde heb gedeeld de afgelopen tijd, terwijl er echt een paar hele mooie tussen zitten. Dus dat moet nodig weer gebeuren. Ik ga mijn best doen om de komende tijd een aantal mooie Lijsten van Waarde te delen van zowel trouwboeketten als ook rouwbloemen.

Maar eerst dus deze lijst. Een lijst die symbool staat voor een bepaalde periode voor mij en daarmee is het dus eigenlijk ook een echte Lijst van Waarde geworden.

Deze print kreeg ik van . En in deze dagen net nadat de zomertijd is ingegaan is dit wel een beetje zoals het is. Want o...
31/03/2026

Deze print kreeg ik van . En in deze dagen net nadat de zomertijd is ingegaan is dit wel een beetje zoals het is. Want ook al hou ik ervan dat het langer licht is, ik vind die week nadat de zomertijd in is gegaan wel pittig!
Maar goed, gelukkig is er dan koffie.

De sleutels zijn ingeleverd, de plek is helemaal leeg. En nu was het tijd om afscheid te nemen. Deze post heb ik vooral ...
09/03/2026

De sleutels zijn ingeleverd, de plek is helemaal leeg. En nu was het tijd om afscheid te nemen.
Deze post heb ik vooral voor mijzelf gemaakt. Om terug te kijken naar de afgelopen 4,5 jaar. En op die manier het te verwerken.
Want hoe dankbaar ik ook ben voor de ontzettend gave plek die ik nu heb, het doet ook wel zeer om dit los te laten. Stukje bij beetje had ik dit al gedaan de afgelopen weken met opruimen en dingen weggooien en de verhuizing. Nu doe ik het door al m’n foto’s even door te hebben gekeken en er een mooie post van te hebben gemaakt.
Ik zal vast nog wel een foto’s plaatsen van m’n plekje hier, maar voor nu is de Nettenfabriek afgerond.
Tijd voor nieuwe avonturen bij Zwitsal. Waar ik minstens zo’n fijne plek ga creëeren als dat ik hier had. En ik heb ook aan de foto’s gezien: dat heeft tijd nodig.
Dus die tijd neem ik en ondertussen ga ik aan de slag met de mooie opdrachten die er op mij liggen te wachten.
Tijd om verder te gaan en met een Bittersweet gevoel terug te kijken.
Bedankt Nettenfabriek 💜

Ik kan het eindelijk delen: ik heb een mooie nieuwe plek voor mijn atelier! Het was al tijden aan de gang achter de sche...
13/02/2026

Ik kan het eindelijk delen: ik heb een mooie nieuwe plek voor mijn atelier!
Het was al tijden aan de gang achter de schermen, maar vandaag kon ik dan echt de sleutel halen van mijn nieuwe atelier!

Na 4,5 jaar mijn atelier te hebben gehad in de Nettenfabriek, gaat mijn avontuur nu verder bij het Zwitsal terrein in Apeldoorn. Superdankbaar en met (een klein beetje) gezonde spanning op naar een nieuwe hoofdstuk.

De komende tijd ga ik jullie meenemen in het afbreken van mijn plek in de Nettenfabriek en de opbouw bij Zwitsal.
Ik kan niet wachten om alles te laten zien!

22 maart is de officiële opening, dan kun je het live bewonderen. Maar voor die tijd gaan we eerst klussen en alles mooi maken.
Lets go!!!

🙏

Lijsten van Waarde - rouwbloemen FloortjeVorig jaar is de moeder van Floortje overleden. In de week voorafgaand aan de b...
06/02/2026

Lijsten van Waarde - rouwbloemen Floortje

Vorig jaar is de moeder van Floortje overleden. In de week voorafgaand aan de begrafenis belde Floortje met een vraag: Wil je alsjeblieft van de bloemen iets moois maken?
Zeker, dat wilde ik wel.

Tijdens het maken hadden we regelmatig contact, Floortje is namelijk een Nettenfabriekcollega.

Toen ik de lijsten bijna af had liet precies bij de grote lijst een blaadje los van de oranje gerbera. Normaal had ik de lijst opnieuw gemaakt, want nu was de gerbera niet meer perfect. Maar door het contact dat ik met Floortje had, dacht ik dat het nog wel eens juist heel mooi zou kunnen zijn juist. Want het was eigenlijk geen foutje, het was een mooi symbool voor het loslaten van haar moeder. En dat had ik goed ingeschat. Floortje vond het prachtig en was zichtbaar geraakt.
Ik was blij dat ik het zo gelaten had.
Opnieuw zijn dit weer een aantal prachtige Lijsten van Waarde.

Alweer even geleden hebben Selena en Jonique mij op de foto gezet met een mooie lijst die ik mocht maken. Selena en Joni...
27/01/2026

Alweer even geleden hebben Selena en Jonique mij op de foto gezet met een mooie lijst die ik mocht maken.
Selena en Jonique komen elke dinsdag bij en leren daar fotograferen met een echte camera. Elke dinsdag gaan ze gewapend met hun camera door de Nettenfabriek en krijgen allerlei opdrachten mee. Ik heb zelf al een hoop gehoord over diafragma, sluitertijd, ISO, scherpstellen en nog veel meer.
Tineke is een superleuke lerares die heel goed weet hoe ze mensen met een beperking op hun eigen tempo kan laten leren. Ze sluit helemaal aan bij deze dames zonder ze te onder- of te overschatten. Stiekem krijgen ze nog veel meer mee dan alleen fotografie, ze leren ook enorm veel over zichzelf.
Ik geniet altijd enorm van die dinsdagen waarin ik allerlei geklets, gelach en gezucht (soms 😉) hoor.

En tijdens 1 van die dinsdagen kregen ze de opdracht om mij met lijst op de foto te zetten. En dit zijn 2 van de resultaten. 1 van Selena en 1 van Jonique. Goed gelukt toch?

Heb jij nou een leuk bedrijf, of weet je ergens een leuke plek waar ze ook aan de slag kunnen? Neem dan contact op met Tineke. Ze zoekt nog plekken waar ze ook in opdracht aan het werk kunnen. Wel graag op de dinsdag en in (de omgeving van) Apeldoorn.

Lijst van Waarde - trouwboeket LyzanneAfgelopen week plaatste ik deze lijst al als Reels, alleen werd deze niet zo lekke...
25/01/2026

Lijst van Waarde - trouwboeket Lyzanne

Afgelopen week plaatste ik deze lijst al als Reels, alleen werd deze niet zo lekker opgepakt als dat ik had gehoopt, of eigenlijk wat ik vond dat deze Lijst van Waarde verdiend.
Daarom krijgt het een eigen plekje in mijn feed, niet alleen als filmpje, maar ook de foto’s.

Dus wil je het verhaal erbij? Check dan even m’n vorige post. En geniet van deze prachtige Lijst van Waarde.

08/12/2025

Of het gister een goede dag was op de markt? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Even eerlijk? Mijn omzet wat dramatisch slecht. En het regende, waardoor we eerder stopte en ik heb alles nat ingepakt. Niet echt iets waar ik blij van word.

En toch kijk ik met een dankbaar gevoel terug op de markt.
Er kwamen verschillende mensen langs die mij kwamen vertellen dat ze een lijstje hadden gekocht ergens afgelopen jaren dat ik op de markt stond. En stuk voor stuk vertelde ze dat ze nog steeds er enorm van genieten.

Er kwam een stel die ik herkende: zij had al eerder een lijst gekocht die hij voor haar had uitgezocht. Nu kwam ze er nog een uitzoeken want ze werd zo blij van de bloemenlijsten. Hij ging mee naar Parijs, want daar woont ze nu. Dus weer een lijst die de grens overgaat!

Er kwam nog een stel: “verkocht jij niet jaren geleden ook grote lijsten met bladeren erin?” “Ja dat klopt!, zei ik, “Dat was in 2019 hier op de Amsterdamsche Kerstmarkt, mijn eerste grotere markt in Amsterdam, eentje waar ik met een heel speciaal gevoel op terugkijk.”
“We hebben de lijsten nog steeds! Ze zijn zo mooi nog!” , vertelde het stel. “Wat heb je een mooie groei doorgemaakt als we dit allemaal zo zien liggen!”
Dat was ook weer zo’n mooi compliment en zo tof om te horen!

Er kwam nog een vrouw die vertelde dat ze een aantal jaar terug er 1 gekocht had. Ze vertelde dat ze vorig jaar een ongeluk had gehad en maanden thuis had gezeten. Maar dat ze genoot van dat bloemenlijstje elke dag opnieuw. Een fijn verhaal om te mogen horen.

Stuk voor stuk bijzondere verhalen die maken dat ik toch met een goed en dankbaar gevoel terugkijk op deze dag.

Hallo december! Maar heel even wachten nog. Eerst nog even terugkijken met mijn fotodump van november. 1: Mijn eerste of...
01/12/2025

Hallo december!

Maar heel even wachten nog. Eerst nog even terugkijken met mijn fotodump van november.

1: Mijn eerste officiële expositie bij Coda in Apeldoorn voor de Zero Waste Week van . Een mijlpaal vond ik het wel.
2. Ik maakte mooie lijsten. Deze 2 zijn momenteel mijn favorieten.
3. Het was ook gewoon nog echt herfst deze maand. Dus in plaats van bloemen nam ik blaadjes mee terug van wandelingen
4. We gingen met ons gezin lunchen bij Van der Valk. Wat fijn was dat!
5. Een moeilijke dag. We hoorden dat een dierbaar persoon was overleden.
6. Ik was weer regelmatig te vinden in mijn atelier in de Nettenfabriek.
7. Deze maand werden er verschillende rouwstukken gebracht.
8. Twee dozen die richting Texel gingen. Er moesten weer lijsten aangevuld worden bij ! Een verkooppunt waar ik ontzettend blij mee ben
9. Er werden veel persen gevuld, maar ook weer leeggehaald.
10. Een herinneringslijst die ik maakte voor een lieve familie.
11. Studiedag = mama helpen! Gelukkig vindt ze dit ook nog eens heel leuk om te doen en ik vind het ook wel heel gezellig!
12. Zoals je mij vaak tegen kan komen in de Nettenfabriek: hoge knot, koptelefoon op en helemaal in mijn eigen wereld. Dan ben ik ook moeilijk bereikbaar, toch ?
13. We kochten een nieuwe auto van het geld van mijn bedrijf. Dus heb jij afgelopen jaar een bestelling gedaan, een lijst gekocht in de webshop of in 1 van de winkels? Dan heb jij meegeholpen met het financieren van onze auto. Bedankt daarvoor!
14. Mijn andere hele fijne verkoopunt had nieuwe lijsten nodig. En daar ga ik zelf altijd even langs, dat is mooi dichtbij.
15. Samen met Noa een dag de winkel draaien in België. Het was heel fijn om dit samen met haar te kunnen doen.
16. Laatste shift gedraaid in België, deze dag was ik alleen.

En toen was de maand alweer voorbij. Het was een intense maand en ik kijk uit naar mijn vakantie over 3 weken . Er komen nog 2 markten aan waar ik veel zin in heb. Daarnaast ga ik hard mijn best doen om wat projecten af te ronden. En daarna: even helemaal niks. Maar nu nog even niet. December, here we go!

Veruit de meeste bestellingen in mijn webshop komen van vrouwen. Ze kopen een mooie lijst voor henzelf, of ik mag namens...
26/11/2025

Veruit de meeste bestellingen in mijn webshop komen van vrouwen. Ze kopen een mooie lijst voor henzelf, of ik mag namens hen een mooie lijst versturen en zo iemand verrassen.

Maar als het tegen de feestdagen loopt, dan veranderd het. Dan krijg ik ineens veel meer bestellingen van mannen. Ik vermoed dat er op verschillende verlanglijsten mijn lijsten vermeld staan. Of er zijn mannen die goed opgelet hebben het afgelopen jaar (‘kijk lieverd, dit vind ik nou echt leuk’ wijzend naar een mooie bloemenlijst in een tijdschrift)

Meestal worden er hangende lijsten uitgezocht, zoals hier op de foto.
Maar het kan natuurlijk ook dat ze het bestellen voor zichzelf, want ik ken ook genoeg mannen die heel blij worden van de lijsten. Maar het percentage daarvan ligt toch een stuk lager.

Hoe het ook zij, ik vind het erg leuk dat er zoveel mensen zo blij worden van mijn lijsten. En omdat vaak de hangende lijsten worden besteld door mannen, wilde ik deze even onder de aandacht brengen. Al blijft het lastig om deze goed op de foto te krijgen. De rand vind ik erg gaaf, het heeft een beetje een vintagelook. Ze zijn echt heel erg anders dan de staande lijsten.

Omdat ze een stuk meer werk vragen dan de andere lijsten, heb ik er ook minder van in mijn webshop. En wat ook goed is om te weten: alle staande lijsten in de webshop zijn ook hangend te maken! Dus vraag er gerust naar als je dat liever wilt.

Ben ik eigenlijk wel benieuwd waar jouw voorkeur naar uit gaat:
De hangende of de staande lijsten? Laat het mij weten in de reacties

Zoals ik in de stories van gister al deelde hebben we vorige afscheid moeten nemen van iemand die ons zeer dierbaar is. ...
20/11/2025

Zoals ik in de stories van gister al deelde hebben we vorige afscheid moeten nemen van iemand die ons zeer dierbaar is.
Toen ik de rouwkaart zag was ik daar best van onder de indruk. Een prachtige sprekende foto van haar op de voorkant en een bijbeltekst die mij aansprak. Toen ik hem open maakte stond aan de binnenkant van de kaart een foto van gedroogde bloemen die zij zelf had gedroogd en een mooie compositie van had gemaakt.

Naast dat ik verdrietig was, merkte ik ook dat ik graag iets wilde doen voor haar man en haar kinderen. Want als ik al zo’n verdriet had, hoeveel te meer zouden de naasten dat dan wel niet hebben?
Dus ik ging doen wat ik kan: ik maakte bovenstaande lijsten. Omdat zij van veldbloemen hield heb ik deze ook uitgekozen in combinatie met de tekst die zij zelf uitgekozen had. Deze lijsten heb ik na de begrafenis aan de man en kinderen gegeven.

Ik had ook ‘gewoon’ een kaart kunnen schrijven, wat ook fijn is natuurlijk , maar dit past beter bij mij en zo kon ik echt iets persoonlijkst aan iedereen geven.
Het maken van deze lijsten hielp mijzelf ook met een stuk verwerking en het bewust ermee bezig zijn en gewoon het verdriet er te laten zijn.

Ik maak niet zo vaak meer lijsten met tekst , maar ik kan dit dus wel. Dus mocht je nou een keer een lijst met tekst willen, vraag dan naar de mogelijkheden, ik denk graag met je mee.

Adres

Apeldoorn
7329CM

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer By Manoa nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar By Manoa:

Delen