16/09/2022
Normalisering af udmattelse
Der må aldrig herske tvivl om, at jeg er SÅ taknemlig for muligheden for at have mit firma og den store efterspørgsel, der er på mine foredrag 🙏🏻 det betyder mere, end I overhovedet aner.
Foredrag giver mig så meget energi og en følelse af at lykkes med noget. At kunne bruge mine oplevelser og erfaringer til at hjælpe andre, betyder alt.
Men der er en bagside af alt. I mit hovede kobles ordet “bagside” faktisk sammen med noget negativ, men det er ikke ment sådan her. Men jeg har hverken superkræfter eller uanede mængder af energi. Autismen viser dig særlig efter, jeg har været ‘på’ - om det er til en fødselsdag, et foredrag eller sågar en skoledag så kommer der altid en efterreaktion.
For mig er det vigtig at sætte ord på denne del også. For jeg ønsker ikke at danne et billede af, at jeg har uanede mængder af energi, men det kan hurtigt give det indtryk, når man ser mine planer. I tirsdags og i går var jeg i Jylland og holde foredrag. Jeg kom hjem i nat, og i dag tager jeg til Præstø og holder endnu et foredrag. Og det hele gentages de næste uger igen og igen. Det er hårdt, og det tager på min energi. Forstil dig en gammeldags vægt. Der skal være balance i den, for at skålene står lige. Hvis jeg bruger al min energi og ikke får hentet noget energi ind, så tipper vægten til den ene side. Der er altså et regneskab, der skal laves. Et energi-regnskab. Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg ved foredrag henter en masse energi, men at der stadig er brug for en kærlig hjælpende hånd dagen efter.
I det her tilfælde min mor. Hun guider mig og forbereder mig på, hvordan i dag (dagen derpå) bliver. Hun kender mig, hun kender min rytme og vigtigst af alt kender hun mine behov. For lige de der behov, kan jeg have svært ved at mærke, hvilket resulterer i, at jeg ofte får lavet en masse på en dag som i dag, hvor jeg faktisk bare burde ligge i opladeren og samle kræfter.
For en gang skyld har jeg lyttet til min kære mor og planlagt en dag næsten uden planer. Der skal ikke ske vilde ting de første timer. Jeg har sovet længe, gået en tur og sidder nu og tegner. For det jeg gennem tiden har lært er, at jeg bliver nødt til at tage den lidt med ro for at være klar til endnu et foredrag og for den sags skyld bare endnu en dag. Kører jeg mig selv for hårdt, så knækker filmen og så risikerer både spiseforstyrrelsen, angsten og OCD’en at blive trigget.
Jeg har samlet en lille oversigt til hvilke strategier, jeg bruger på en dag som i dag:
🌼 Tillad dig at være træt
🌼 Sænk krav og forventinger. Det et ikke i dag jeg skal rydde op. Måske skal jeg ikke en gang spise med ved aftensmadsbordet, fordi det tager energien
🌼 Find noget der giver lidt energi. For mig er det at tegne eller lave miniature
🌼 Prioriter. Hvad er vigtigst? For mig er det vigtigste at slappe af, gå en tur og sove lidt. Min hjerne fortæller mig, at jeg også burde sende kontrakter ud, forberede de kommende artikler, træne osv og det er ikke muligt på en dag som i dag. Så vælg ud hvad der er allervigtigst. Resten kan gøres en anden dag.
🌼 Fortæl dine nærmeste, at du er udmattet. Måske undrer din far sig over, at du ikke snakke lige så meget som du plejer. Måske bliver din bedste ven nervøs for, om du er sur, fordi du ikke fik svaret på beskeden. For mig har det været så vigtig at italesætte det.
🌼 Minimer sanseindtryk. Det er ikke i dag der skal te**es nye madretter og måske heller ikke i dag de nye bukser skal på. På en dag som i dag er mit tøj blødt, uden mærker der kradser og noget jeg føler mig tilpas i. Ligesom maden er genkendelig og uden for mange indtryk
Oplever du også at bliver udmattet? Eller kender du til det hos dit barn?
🌼Opslaget må meget gerne deles🌼