23/11/2021
NÅR VEJEN FORSVINDER UD I BØGLEN BLÅ! 🧐🧐
De fleste af os har nok læst om vejen inde for enden af tørdokken på Refshaleøen der forsvandt fra det ene minut til det andet en mørk november aften, ned i bølgen blå, og det blev så os der skulle ind og fikse det en kold Torsdag i november! 😉
Jepser og Kenneth blev sendt afsted med hver deres 300 tonner, begge med tæt på 100 tons ballast! Vi havde lavet nogle beregninger og sårn, og var kommet frem til en totalvægt på hele broen/dokporten plus ben lå på et sted mellem 260 og 300 tons! 🤯
Dog var det kun vejebanen der skulle løftes på plads, så derfor regnede vi med omkring 140 tons totalt, så dvs. 70 tons plus det løse til hver kran! Og det var da ikke skudt helt forkert! 😉
Dykkere blev rekvireret og så kunne arbejdet ellers gå i gang! Vi fik hevet port og vejbane op til overfalden, men lige meget hvor meget vi hev og drejede med kranerne, kunne vi bare ikke få den ind og slutte tæt til kanten af dokken! Vi måtte desværre også ligge den ned på bunden af havnen igen da det ene af løftøjerne var begyndt at give sig, hele det beslag det var blevet svejst på var nemlig begyndt at give sig! 🙈
Dykkerne fik svejst et nyt løfteøje i en solid del af konstruktionen og vi gav det endnu et skud, denne gang også uden succes desværre! Klokken var efterhåden mange, så derfor blev der holdt et møde, mellem de forskellige der var til stede den aften, og da blev det debatteret hvordan det så kunne gribes an, og det blev besluttet at bestille 2 sværgods bjærgningsvogne fra vores samarbejdspartner TJ Bjergning, de kunne dog først være der til klokken 22, så vi valgte at stoppe i god tid og vente til dagen efter!
Så dokporten røg endnu en tur ned på bunden og ligge til dagen efter! 😎🔥
Dagen efter (fredag) fik vi hevet dokporten op til overfalden igen, og folkene fra Refshaleøen gik i gang med at svejse sikringsøjer på dokporten, alt imens vi gav os til at vente på TJ Bjergning, desværre havde de travlt med at rydde op i morgen trafikken, så det blev udskudt en lille smule, og vores nerver var da også lige ved at brænde sammen 😉 Men da først de 2 bjærgningsbiler med hhv. Lars og Poul Erik bag rattet ankom, gik der noget der ligner 10 minutter og lidt overtalelse af Lars's hammer, så kunne vi igen rigge vores kraner af og pakke sammen! Det er jo proffesionelle folk vi har med at gøre, både dem fra TJ Bjærgning og ligeså fra MobilLøft 😉🥳
Tak til vores gutter både fra LastbilCentralen og MobilLøft for både at stå på hovedet og puste med mel samtidig! Det sætter vi pris på!
Vi siger tak for endnu en anderledes opgave der kræver kreativ tænkning!
Har du noget du skal have kranet på plads? Så giv os et ring på 44663800! 🔥🥳
P.S. Det sidste billed er af dokporten indefra fra sommeren 2018!