أجمل القصص

أجمل القصص ننشر هنا القصة للعبرة والترفيه والتذكرة

27/07/2024

دكتور جامعي يقول :
كنت بكشف على مراتي في يوم عند دكتور عظام عشان كانت واقعة على رجليها.

كنا قاعدين في العيادة وكل واحد مشغول بحاجة.. اللي ماسك الموبايل واللي قاعدة بتتكلم مع اللي جنبها واللي واقف يشرب سجاير وخنقة الدنيا كلها باينة في وجوه الكل!

حسيت بملل فطلعت وقفت شوية في البلكونة وبعدين دخلت تاني.
ولما قعدت عرفت إن احساسك لما بتقرأ كلمة في كتاب أو على السوشيال ميديا غير شعورك لما تكون مطبقها في الواقع، الواقع طلع لُه هيبة ووشعور باللذة رهيب.

فجأة ساد الصمت وكله قعد سرحان وساكت لحد ما جه آذان العشاء، الكل ردد الآذان وخلاص.. ولما رددنا ورا الإمام لاقينا طفل عنده حوالي سبع سنين بيشمَّر هدومه وبيقول لأمه:
" الحمام فين؟ "
خدته من إيده ورايحة معاه للحمام فالطفل وقف فجأة وبصلنا وقال: " أنتو هتفصلوا قاعدين؟ محدش هيصلي ولا إيه؟ "
ضحكنا على كلامه وسكتنا.
فساب ايد أمه بزعل ومشى، اتوضأ ورجع وشه زي البدر وبعدين قعد يدوَّر على حاجة يصلي عليها، فالسكرتيرة دخلت وجابتله مصلية، الولد وقف على المصلية وقال: " أنا هصلي لوحدي؟ "

فضلوا ساكتين!
فرد وقال ببراءة: " هو مش ربنا اللي بنصلي علشانه هو اللي بيشفينا؟ وانتو جايين هنا عشان يشفيكم؟ طيب هيشفي حد فيكم إزاي وهو مش بيشكره ويحمده ويتحامى بفضله؟ "
الناس عيونها دمعت!
فكمِّل كلامه وقال: " عمومًا كل واحد حر في حسناته "

ولسه هيكبر ويبدأ في الصلاة، قمت وقفت وقولتله:
" استنى انا هصلي معاك "
ولسه داخل عشان اتوضأ لاقيت النساء والرجالة وقفوا..
الرجالة دخلت اتوضت الأول وبعدين النساء، النساء وقفت شوية وبعدين السكرتيرة دخلتهم أوضة فاضية يصلوا فيها، واحنا وقفنا ولسه هنصلي لاقينا الدكتور طالع بيقول:
" محدش دخلي ليه هي فين السكرتيرة؟ "
وقفت وحكيتله الموقف، وقف مصدوم شوية، وبعدين مسح على شعر الطفل بفخر وقال وعيونه مليانة فرحة: " طيب استنوني، هي جات عليا يعني! "

صلينا وقعدنا استغفرنا شوية.
وبعدين اتفاجئنا إن الدكتور مخدش فلوس من حد وقرر يخلي باقي الكشوفات مجاني، ووهب الحسنات للطفل ده!

أم الطفل وقفت وايديها فضلت تترعش وتقول:
" هل جزاء الإحسان إلا الإحسان! "

واتصلت بزوجها المُغترب وحكتله الموقف!
والله من ضحكه وفرحته كنا تقريبًا سامعينه وحاسين بفرحته.

هنا بس أقدر أقول إن:

الذرية الصالحة هي العَصب اللي بيربط قلوب الناس ببعض.

أنت مش مُجبر تخلف بس لو خلّفت فـ أنت مُجبر تربي .

15/07/2024

كتب@ Abdallah Alayady@
(الحياة الجامعية )
يمكن من أغرب المواقف إللي هتسمعها في حياة ألشاب ألمكافح في هذه الأيام الصعبة..
تركز معايه في كل كلمة بتقرأها عشان لو لسه هتعيش الأيام دي لازم تستفاد ...
آنا جيت القاهرة سنه 2020 ودي كانت البداية ، كنت زي أي شاب ريفي ، الحياة كانت تستلزم العمل مع الدراسه أشتغلت أيام الثانويه حاجات كتير ، منها.. حداد مسلح - مغسله عربيات - نقاش - واقف في مكتبه - واقف في سوبر ماركت ...
كانت الحياة بالنسبة ليا شاقه شويه أيام الثانويه .. حصلي فيها مواقف كتير صعبه من أصعبها - الحادث الأليم اللي حصل في جبه - أثناء شغلي في الترميم المعماري سقط علينا السقف وتسبب في موت أعز أصدقائي- محمد صلاح ...
الموقف ده خلاني أسيب الحداده وأشتغل في اي حاجه تاني لاني بجد تعبت نفسيا وجسديًا ...
دعيت ربنا انه يتوب عليا من الشغلانه دي - لاني مكنش ادامي غيرها - ومكنش فيه دخل تاني ليا ..
ربنا سبحانه وتعالي أستجاب ليا في الفور والحال .. حتي انا استغربت من سرعان الاجابه ..
جه احد أصدقائي اسمه محمد عبوده - قالي اي رأيك تنزل معانا شغل انا وصديق ليا تاني إسمه حماده قرني وصديق لينا ثالث إسمه محمد بكر ..
انا وافقت علي طول وقولت مفيش مشاكل أتعلم - وكل ده في المرحله الثانويه ...
اشتغلت مع ناس كتير نقاشين- منهم ابو مصطفي - ومنهم الجندي .. وده كان أفضل حد اشتغلت معااه .. لانه الصراحه كان بيخليني اروح اسمع للأطفال في الكتاب وارجع تاني الشغل من غير ما يخصم باقي اليوم .. لاني بعد الحادث الأليم ده أتجهت لربنا اوي واشترط علي نفسي اني احفظ قرآن واحاول اكون حاجه كويسه - وبالفعل اول من فتح اليّ باب العلم في حفظ كتاب الله الشيخ محمد علي - من أفضل الناس دينًا وخلُقًا...
فضلت شغال في النقاشه فتره طويله حوالي سنه ونصف ..
بعد كده جالي فرصة اني اشتغل في صيدليه في البلد عندنا - لكن منفعتش مع الناس اللي كانوا فيها - فا طبعا سبتهم ويشاء القدر ان يجيلي فرصه تاني اني اشتغل في صيدليه تاني- بس المرادي كانت في ابشواي - مركز قريب من القريه عندنا- معلش انا هطول عليك شويه في القرائه- بس بالله عليك خليك معايه...
شغلي في الصيدليه التانيه كان مع واحد محترم جدا جدآ اسمه استاذ أحمد- كان ديما بيعلمني أصول الشغل- وديما كان يقولي انا حاسس انك هتكون حاجه كبيره اوي يامصطفى...
شاء القدر ان امتحانات ثالثه ثانوي تيجي وسيب الشغل عشان المذاكر - لما خلصت جيت ارجع تاني قالي معلش يا مصطفي احنا جبنا ناس ...
طبعا مزعلتش رجعت شغل تاني في النقاشه - مع واحد اسمه محمود- الراجل ده كان كل ما يجي الشغل يبص عليا ويقولي ياابني انت مش نافع تكون نقاش - قولتله - اومال اروح فين بس يا اسطى محمود -- بص بقاه الترتيب الإلهي ده ...
قالي انت تشتغل في صيدليه وتكون في القاهرة- خد بالك انا قدامي أيام وروح القاهرة عشان اتعلم هناك ...
انا رديت عليه وقلت ايدي علي كتفك انا معاك - الراجل جزاه الله كل الخير رن علي صاحب الصيدليه في القاهره وقالوا عليا ...
رنيت عليه وقلت - انا يادكتور اللي كلمك عليه اسطي محمود - قالي ونا مستنيك تاجي النهارده يامصطفى عشان مكانك موجود- الدكتور ده اسمه - د. محمود لطفي عبدالغني ..
ومن هنا بدأت حياتي في القاهرة - سنه 2020..
--------------------------------------------------------------
(نزولي القاهرة )
نزلت علي الشغل علي طول في الصيدليه - كان الدكتور ده عنده صيدليتين- واحده في فيصل - والثانيه في الوراق ...
اول ما أشتغلت أشتغلت في الوراق مع واحد اسمه الدكتور أحمد فاروق - شخصيه محترمه وكويسه- كان سبب شغلي في الوراق اني اتعلم كويس وروح اشتغل في فيصل عشان كانت محتاجه ناس ..
في بدايه الأمر مكنش معايه فلوس عشان اسكن في شقه - كنت ببات في الصيدليه علي البلاط..
شوف لما اشتغل ١٢ ساعات وانام ٥ساعات واكون في الجامعه ٧ ساعات -- كل ده يوميًا لمده سنةً كاملة- تعبت اوي اوي في اول سنه دي .. كنت باجي من الجامعة بحاول استغل مرواحي الجامعه في مراجعه القرآن اللي عليا - ورجوعي حفظ الجديد - لاني كنت بسمع علي أئمة الجامع الأزهر طوال هذه السنه ...
ولما باجي الصيدليه أفضل اذاكر ونا شغال لحد الساعه ٢ بليل - الدكتور يقفل الصيدليه- وروح نايم علي طول لحد ٧.٣٠ - وبعد كده اصحي الصبح اروح الجامعه- كنت متنقل بقاه مابين الصيدليه دي والصيدليه الثانيه...
--------------------------------
(السنه الثانيه)
ربنا كرمني ودخلت المدينه الجامعيه زائد ان مرتبي ذاد شويه عشان اتعلمت حاجات كتير في خلال سنه واحدة ....
في السنه دي كنت بسمع علي بعض مشايخ الأزهر ايضًا لاني لسه حاسس إني عايز اعرف معلومات اكتر ...
فجأه وبدون أي مقدمات عرفت الدكتور مصطفي اللاهوني- عن طريق شيخ من الأزهر...
اتعلمت علي ايده الكثير والكثير واخدت منه الايجازه بقرآت حفص عن عاصم ...
حبني الدكتور اللاهوني وشغلني معااه- كان شرف ليا جدا ..
ربنا كرمني وكنت بعدي بأصعب مواقف ليا ونا لوحدي في كل مرة..
----------------------------------
(السنه الثالثه) ...
ربنا كرمني واستقريت في الوراق وجبت شقه وسكنت فيها - وكرمني اكتر وجالي مسجد اصلي فيه بأجر - كنت ديما بحب اتعلم كل حاجه من الدكتور - اتعلمت منه الحجامه الاسلاميه - عشان تزود دخلي واعرف اصرف علي الجامعه والكتب والاكل والشرب والايجار...
واتعلمت غسل الموتي من احد المشايخ عملي - لاني كنت دارسها نظري - ودي عملت أجرها لله مش ليا - يعني بدون اجر ..
ربنا كرمني السنه دي وعرفت الدكتور أحمد نعينع- والشيخ عيد حسن أبو عشره - والشيخ محمد جبريل..
كلهم قرأت علي اديهم بس ماخدتش اجازه لاني مكملتش القرائه لأجل وقتهم الثمين ..
دخلت اكتر من دوره تعليمية في تعليم علوم القرآن علي منصات السوشل مديا واخدت إجازه في تحفه الأطفال- وشهادة تقدير في تفسير ثلاثه أجزاء من القرآن الكريم...

-------------------------------------
(السنة الرابعه)
كملت مسيرتي التعليميه في حفظ كتاب الله وروحت اسمع علي إيد الشيخ يوسف قاسم حلاوة - كنت بروح جامعه مصر في أكتوبر- مشوار كان صعب شويه وقبل كده كنت بروح بيته في طوخ - كام مكان بعيد اوي - ورغم كده كان يسمعلي سور او اثنين ويقولي كفايه عليك كده - ونا كنت مجهز جزء كامل - مع العلم اني كنت بروح قبل الفجر عشان اوصل هناك بعد الفجر عشان هو ده الوقت المناسب ليه..
ربنا كان ديما معايه وبيساعدني- فجأه جالي مركز لتحفيظ القرآن وطلبوني بالاسم عشان اشتغل معاهم- وهو اكبر مركز في الوراق - مركز قباء- طبعا روحت ومن غير اي اختبار - تم تعيني أستاذا للقران الكريم هناك ..
زاد الله كرمه وفضله عليّ وتم تعيني خطيبًا مؤقتًا في الاوقاف لحين تخريجي من الجامعة...
شوف اللي بيصبر بينول ازاي ...
وها هنا الان أتخرج من هذه الكلية العريقه- كلية اللغة العربية قسم التاريخ والحضارة جامعة الأزهر الشريف....
مرحبًا بحياةٍ جديدةٍ بعون الله وقوته ...
معلش طولت عليكم ...
اتمني تكونوا استفدوا من بوست طويل زي ده بأقل القليل....
ُ_عبدالله_العيادي

12/07/2024

لقيت ست جميلة قوي قاعدة ع الأرض و كنا العصر كدة ...حاطة قدامها قفص و عليه فرختين ...أيوة فرختين 2 بالعدد و كانوا كبار شوية و انا مش بحب الفراخ الكبيرة فقولت لها عاوزة فراخ أصغر شوية من فضلك .... قالتلي مفيش غير دول قولت لها خسارة يمكن لو كنت جيت بدري شوية كنت لقيت حاجة تاني ... راحت مدارية وشها و معيطة .... ليه يا قلبي بتعيطي و الله ما أقصد حاجة وحشة .... قالت لي اصل لو كنتي جيتي الصبح بدري كنتي برضه هتلاقي الفرختين دول هما هما
أنا قاعدة كدة من بعد الفجر و انا مش بياعة فراخ ....دول فرختين مربياهم بقالي 5 شهور علشان اوكلهم للعيال و لما راحوا المدرسة بهدومهم و شنطهم القديمة قالوا لهم في المدرسة إنكم مش هتستلموا الكتب الا لما تدفعوا المصاريف
فصحيتهم الفجر و سألتهم :
تستلموا الكتب و لا تاكلوا فراخ؟
قالولي الكتب
فطلعت ع السطح جبت الفرختين و استأذنت صاحب المحل دة اقعد قدامه ابيع الفرختين و اروح
و كل اللي يعدي يخسف بيهم الأرض و خايفة يموتوا من الحر .... و لا العيال تأكل و لا تتعلم. ... قولت لها عاوزة فيهم كام؟
قالتلي الواحدة ب75 و الله دول تربية بيتي و بلدي و الواحدة ترمي يجي 2 كيلو لحم. .... بس بالله عليكي ما تفاصلي فيهم
قولت لها طيب انا مش بعرف ادبح ممكن تدبحيهم و تنضفيهم و اديتها 200ج و هجيلك بعد شوية بس هجيب حاجة و اجيلك .... فرحت جدا و قالتلي حاضر هدبحهم عند الفرارجي اللي ع الناصية و استناكي بس متتأخريش عليا
طلعت جري ع التوحيد والنور
اخدتلها شنطتين و شوية أدوات دراسية و اخدت فلوس زيادة و نزلت جري برضة
اشتريت شوية خضار و سمنة و زيت و رز و رجعت لها لقيتها ماسكة كيس فيه الفراخ و فرحانة قوي اديتها الحاجة و قولتلها روحي اطبخي الفرختين للعيال قالت دول بتوعك قولتلها ما انا قولتلك من الأول مش بحب الفراخ الكبيرة
عيطت و خدتني في حضنها.... في خرجة صاحب المحل اللي مراقب الموقف كله من أوله. .... قالها مش قولتلك ربك كريم
مشيت و هي في منتهي السعادة خصوصا لما اديتها رقمي
وقفت شوية ابصلها و هي بتبعد .... صاحب المحل بصلي و قالي عرضت عليها الصبح فلوس .... رفضت سيبتها تقعد و كل شوية أطل عليها و الله كان في نيتي اديها تمنهم بس عفتها منعتني و لما شوفتك طولتي معاها. ..دخلت صليت و دعيت ان ربنا يرقق قلبك عليها
و الحمد لله ..... يارب حنن قلوب الناس على بعض
و لا تول علينا من لا يخافك و لا يرحمنا
(منقول)
بجد خلتنى اعيط الخواطر ❤❤

29/06/2024

نشرت Azza Youssef
الإمام الغزالي بيقول: وأنا طالب في الأزهر جالي جواب من البلد "إحضر حالاً" عرفت إن في مصيبة، وركبت القطر وبالي مشغول وقلبي بيدق بسرعة البرق.. أول لما وصلت البلد لقيت دكان أبويا مقفول!.. أفكاري إسودت وجريت ناحية البيت وجسمي بيترعش وكأني فاقد الوعي!.. سمعت صوت أبويا من وانا قدام البيت بيصرخ!.. دخلت لقيته نايم علي سريره ماسك جنبه وبيتوجع، وإخواتي حواليه بيعيطوا ومحدش عارف يعمله حاجة!.. عنده مغص كلوي رهيب.. الدكاترة إدوله أدويه ومسكنات ومفيش فايده!.. أبويا اللي صالب طوله ديمًا.. مبقاش قادر يقاوم!.. فضلنا علي حالنا يوم والتاني، والدكاتره قالوا مفيش حل غير عملية جراحية علشان نطلع الحصوات اللي مسببه الألم في الكلي.. فتحت الدكان ووقفت أشتغل، والتفكير مسيطر عليا فلوس الدكاتره كتير، وخايف لو عملنا العمليه متنجحش لأن عمي قبل كده مات بسبب عملية شبهها، هنعمل إيه؟.. روحت البيت وأنا مشتت والهم والغم حاصروني من كل إتجاه لما شوفت أبويا وحالته يوم بعد يوم بتسوء!.. كل حاجه حواليا حسيت إنها مش نفعانا.. وبدأت اركز علي شيء واحد بس، "الله" ربنا مفيش غيره.. رجعت الدكان وجالي واحد ياخد شوية طلبات، ولما إدتهاله قالي بصوت هادي: ممعايش فلوس دلوقت، وأقسملي بالله إنه صادق، وإنه هيسد الفلوس تاني يوم.. حسيت بشيء جوايا إنه محرج ومبيكذبش.. قولتله خد البضاعه هدية مني ليك.. بصلي وهو مصدوم ومش مصدق، ومشي.. أما أنا فقعدت في ركن في الدكان وقولت يارب نبيّك قال: “داووا مرضاكم بالصدقة”!.. فأسألك أن تشفي أبي بهذه الصدقة.. وقعدت علي الأرض وفضلت أبكي، وبعد ساعة سمعت حد بيناديني من البيت، وكان البيت قريب فجريت بسرعة وماليني الخوف، وفوجئت بأبويا بيفتحلي الباب!.. وبيقولي: الحصوه دي نزلت مني، وكانت أكبر شوية من حباية الفول.. بيقولي معرفش ازاي ده حصل!.. أنا مبقتش حاسس بأي وجع.. أنا خفيت يا إبني!.💛
أما أنا تاني يوم كنت في الكلية بحضر الدروس مع زمايلي!.
-الصدقه إتسمت صدقه علشان جايه من الصدق.. وده لأنها بتثبت صدقك مع الله.. ياجدع ده لو حد حس إن في إنسان صادق معاه ممكن يجيبله الدنيا بحالها.. ولله المثل الاعلي مابالك برب الناس لو أثبتله صدق إيمانك بصدقتك؟!.. أكيد هينجحك ويسامحك، ويشفيك من تعبك النفسي والجسدي، ويحول إكتئابك لهدوء، ويبدل ضيقتك بالفرج.. طلع صدقة وإدعي وإنت بتطلعها.. جنيه بس وقول يارب.. الدعوة وقت الصدقه مستجابه بإجماع العلماء.. إحنا في عرض أي بصيص أمل وطاقة نور.. فإعتبر دي البداية وأنا واثق إنك هتحس بتغيير غير عادي في النهاية.🌸
يقول سيدنا عمر بن الخطاب: إن الأعمال تتباهى فتقول الصدقة: أنا أفضلكم.😊
وصل اللهم على سيدنا محمد وسلم تسليما كثيرا.

21/06/2024

قصه حقيقه يمكن اول مره تسمع عنها 👇👇
انا هحكيلكم عن قصة اغرب من الخيال ممثلة مثلت في فيلم "قنديل أم هاشم " اسمها مارى كوليكوفسكى..
الممثلة دى كانت نمساوية وهى اللى عملت دور حبيبة شكرى سرحان لما سافر ألمانيا عشان يدرس الطب..
الممثلة دى باختصار كانت نشأت فى اسرة مفككة كالعادة..اب بيجرى ورا ملذاته وام ماتفرقش عن الاب حاجة..وباختصار هى واخواتها ضاعوا فى مهب الريح..
اخواتها اخدوا الطريق السهل طريق الحرام..لكن هى حاولت تحافظ على نفسها وتعيش بالحلال..راحت اشتغلت جرسونة فى كافيتريا..
شافها احد المنتجين واخدها تمثل ادوار صغيرة ككومبارس بين المانيا والنمسا..
لحد ما جه يوم وصل فريق عمل فيلم (قنديل ام هاشم) لالمانيا عشان يكملوا تصوير الفيلم وكانوا بيدوروا على ممثلة ألمانية تقوم بالدور بشرط ماتكلفش كتير..
وكلموا مكاتب الريجيسيرات..وهى عرفت فاتقدمت للدور واتقبلت..
وطبعا حكوا لها عن قصة الفيلم فابتدت تسأل عن السيدة زينب رضي الله عنها وابتدوا يكلموها عن حضرتها و حضرات السادة آل البيت رضوان الله عليهم ..
وكان طبيعى انها تتشد للكلام ده وتنبهر بمدى الطهر والنقاء لحضرات سادتنا عليهم سحائب الرضوان وتلاقى الامن والسلام اللى مفتقداهم فى حياتها..
ومع نهاية التصوير كان طبيعى ان فريق العمل يودعوها ويرجعوا مصر..لكن قلبها كان معاهم..وبعد يومين تحديدا كانت مسافرة على مصر من غير ما ترتب لاى حاجة ولا يكون معاها الا تمن التذكرة وتحويشة صغيرة كده من شغلها..
وكان هدفها انها تروح السيدة زينب على حضرتها وحضرات السادة آل البيت الكرام..
وفعلا بعد ما وصلت المطار خدت اول تاكسى وعلى مسجد ومقام السيدة زينب رضي الله عنها..
ولانها ماتعرفش ولا كلمة عربى ده حتى دورها فى الفيلم عملته كله باللغة الالمانية..
فالناس هناك بشهامة المصريين المعتادة تطوعوا لمساعدتها وعن طريق اهل الخير قدروا يوصلوها للممثل القدير عبد الوارث عسر اللى كان احد المشاركين فى الفيلم..
اللى فوجئ بيها قدامه ورحب بيها جدا واتفاجئ لما قالت له مباشرة:
انا عاوزة اشهر اسلامى..
قال لها طيب استريحى النهاردة انتى لسه جاية من السفر..
رفضت بشدة وامام اصرارها خدها وراحوا دار الافتاء واشهرت اسلامها على ايد مفتى الديار المصرية فى ذلك الوقت فضيلة الشيخ احمد عبد العال هريدى وسمت نفسها (زينب الحسين على)..
واهداها فضيلة المفتى نسخة من القرآن الكريم مترجمة للغة الألمانية..
وروحت مع ا.عبد الوارث وطول الطريق بتقرا فى النسخة وبتبكى بكاء شديد..
وبمجرد ما وصلوا بيته قالت له:
انا عايزة اروح احج..
ا.عبد الوارث بيقول اندهشت جدا ازاى هى عرفت الحج فبيبص لقاها كانت فاتحة الكتاب على ترجمة سورة الحج قدرا فعرف ان دى اشارة من الله..
وراح بنفسه حجز لها التذكرة والتأشيرة وسبحان الله بمعظم الفلوس اللى كانت معاها..
ويشاء ربنا ان الممثل القدير ا.محمد توفيق (وكان احد المشاركين فى الفيلم) كان مسافر هو وزوجته للحج واتقابل مع ا.عبد الوارث وهو بيحجز لزينب التذكرة..وقال تسافر معانا وتبقى مع مراتى (الصحبة)..
وفى نفس اليوم تروح زينب للازهر الشريف وتطلب حد يعلمها مناسك الحج..وتفضل بين القرآن وتعلم مناسك الحج طول الاسبوع اللى فاضل على الحج لدرجة انهم بيقولوا انها ماكانتش بتنام تقريبا ومش عايزة تسيب المصحف من ايديها..
وجه وقت السفر وسافرت وادت المناسك وكانت مرات ا.محمد بتقول انها كانت عاملة زى الفراشة ودايما بتسبقهم ومابيظهرش عليها اى اعراض ارهاق او تعب..
وخلصوا الحج وراحوا المدينة المنورة لزيارة حضرة سيدنا النبى صلى الله عليه وسلم..
مرات ا.محمد بتقول:
ماكانتش اول مرة نحج او نزور..حجينا انا ومحمد واعتمرنا وزرنا كتير لكن المرة دى كانت متيسرة بشكل عجيب..
لدرجة اننا بمجرد دخولنا على حضرة سيدنا النبى صلى الله عليه وسلم حسينا ان الطريق بيتفتح لنا لحد ما لقينا نفسنا قدام المقام الشريف مباشرة وهنا حصلت حاجة غريبة جدا..
لقيت وش زينب بينور اوى لدرجة انى كنت بقول لنفسى مش هى دى زينب اللى دخلت معايا المسجد..
ومرة واحدة لقيتها بتبص بتركيز للمقام وبتبص لى كأنها بتقول لى:
شايفة اللى انا شايفاه..
ومرة واحدة لقيتها ضمت المصحف بتاعها بشمالها على قلبها ورفعت ايدها اليمين وقالت بلغة عربية سليمة تماما:
"اشهد الا اله الا الله واشهد انك رسول الله"
ومرة واحدة وقعت..افتكرناها اغمى عليها..بنفوقها لقيناها ميتة..
ومن كرامتها اللى شهدت لها كل المتواجدات السلطات السعودية اصروا يدفنوها فى البقيع..
وقد كان..
سبحانك رب

اللهم ارزقنا حسن الخاتمة ♥

12/06/2024
12/06/2024

نعمة الشكر
بقالى ساعه بلف بالعربيه عشان الاقي ماكينه ATM فاضيه عشان اعرف اسحب فلوس ومش لاقي يا عطلانه يازحمه جداااا..مشيت كتييير عشان الاقي وآخر مازهقت لقيت واحده خفيفه شويه نزلت متأفف جدا انى هقف ف الطابور ..المهم وقفت .لاحظت الراجل اللى قدامى حد ف أوائل الخمسينات من عمره ومن الطبقه المطحونة...الراجل كان عرقان جدا وجسمه بيتنفض مع ان الجو مش حر ولا حاجه بس ماركزتش اوى معاه .بعد شويه لقيته بيقولى " هستاذنك بس تحجزلى المكان عشان مش قادر أقف وخايف اقعد يروح عليا دورى" فقلت له اتفضل ودورك محجوز.الراجل قعد ع الرصيف اللى جنبي وبدأ ينشف العرق اللى مغرقه ورافع ايديه للسما وبيقول "يارب " انا مينفعش خالص اعيا انهارده بالذات خد بإيدى بس لحد بكره "يارب " الراجل كان بيتوسل لربنا انه ميتعبش بطريقه لفتت انتباهى ...قربت منه وسالته "انت كويس؟قالى كلمه هزتنى بجد "الحمد لله فى زحام من النعم " بقوله واضح انك تعبان طيب ماتروح لاقرب دكتور لقيت الراجل عينيه دمعت وهو بيقولى ماينفعش اتعب يا استاذ دى رفاهيه انا مش ادها .انا زوجتى متوفيه من 8 سنين وعندى 4 ولاد كبيرهم فى الكليه ومحتاج مصاريف كليته انهارده ووعدته انى هقبض واروحله الجامعه اديهومله..التلاته التانيين ف ثانوى واعدادى وكتر خير والدتى كانت بتراعى ولادى بعد موت مراتى ..لكن دلوقت أمى كمان مريضه مرض موت وبراعيها هى وعيالى.
انا موظف حكومة مرتبى 2700 جنيه وبشتغل بعد الضهر عامل توصيل مطعم بالفين جنيه وكل ده مش ملاحق ع البيت والولاد والدروس ومصاريف علاج والدتى .صاحب البيت كاسر عليا ايجار متأخر وآخر معاد انهارده عشان ياخد نص فلوسه بعد محايلات منى وم الجيران عشان ميرميش عفشي وامى المريضة وعيالى ف الشارع انا وقفت قدام كلام الراجل مش عارف اقول ايه .الراجل عنده كل ده وبيقولى"الحمد لله فى زحام من النعم "وأنا اللى ظروفي احسن منه مليون مرة متضايق ومخنوق ...كأنه ادانى قلم على وشي وقالى انت جاحد بنعم ربنا .المهم بعد ما صرف الفلوس اخدته المستشفي بعد محايلات منى واصريت استناه واوصله بيته بالعربيه ...عشان اتفاجئ بمفاجأة اكبر ..والدته ف التمانيين من عمرها وكفيفه وراقده على فراش الموت وكل كلامها حمد لله على نعمه وشكر لله على واسع فضله .بصيت حواليا اشوف واسع فضل الله اللى بتشكره عليه لقيت بيت عباره عن دور ارضي حيطانه اكل عليها الزمان وشرب وكله رطوبة الفرش سريرين ودولاب وكنبتين بلدى وحصيره.لسه ببص حواليا لقيت الباب بيخبط وطلع كلامه حقيقي كان صاحب البيت عاوز فلوسه وداخل يزعق ويتوعد ويهدد بطرده.المهم بعد تدخل منى ورفض شديد من الراجل المحترم ده اللى علمنى درس عمرى كان رافض تماما انى ادفع الفلوس بتاعة الايجار دفعت الفلوس لصاحب البيت ومعاهم ايجار سنه مقدم واخدت منه إيصالات الايجار واديتهاله .الراجل فضل يعيط زى الأطفال ويقولى " انت طلعتلى منين ؟..انا طول الليل منمتش وعمال اصلى وادعى ربنا يسترنى وماتفضحش قدام الجيران ف الشارع" قلتله ربنا عطل لك 4 ماكينات صرافه وزحم 6 ماكينات تانيين عشان يبعتنى ليك من المعادى لحلوان القديمه وبعتك انت كمان ليا عشان تعلمنى اتأدب مع ربنا واشكره واحمد الله...

29/05/2024

نشر محمود إبراهيم هيكل
قصة عجيبة غريبة عظيمة 🥰

يقول سيدنا الإمام ابن جرير الطبري:
كنت في مكة في موسم الحج فرأيت رجلا من خراسان ينادي ويقول : يا معشر الحجاج ، يا أهل مكة من الحاضر والبادي، فقدت كيسا فيه ألف دينار ، فمن رده إلي جزاه الله خيرا وأعتقه من النار ، وله الأجر والثواب يوم الحساب.
فقام إليه شيخ كبير من أهل مكة فقال له: يا خراساني بلدنا حالتها شديدة، وأيام الحج معدودة، ومواسمه محدودة، وأبواب الكسب مسدودة، فلعل هذا المال يقع في يد مؤمن فقير وشيخ كبير، يطمع في عهد عليك، لو رد المال إليك، تمنحه شيئا شيئا يسيرا، ومالا حلالا .
قال الخراساني : فما مقدار حلوانه؟ كم يريد؟
قال الشيخ الكبير :
يريد العشر مائة دينار عشر الألف.
فلم يرض الخراساني وقال: لا أفعل، ولكني أفوض أمره إلى الله، وأشكوه إليه يوم نلقاه، وهو حسبنا ونعم الوكيل.
قال ابن جرير الطبري: فوقع في نفسي أن الشيخ الكبير رجل فقير، وقد وجد كيس الدنانير ويطمع في جزء يسير، فتبعته حتى عاد إلى منزله، فكان كما ظننت،
سمعته ينادي على امرأته ويقول: يالبابة.
فقالت له: لبيك أباغياث.
قال: وجدت صاحب الدنانير ينادي عليه ، ولا يريد أن يجعل لواجده شيئا، فقلت له: أعطنا منه مائة دينار،
فأبى وفوض أمره إلى الله، ماذا أفعل يا لبابة؟ لا بد لي من رده، إني أخاف ربي، أخاف أن يضاعف ذنبي.
فقالت له زوجته: يارجل نحن نقاسي الفقر معك منذ خمسين
سنة ، ولك أربع بنات وأختان وأنا وأمي، وأنت تاسعنا، لا شاة لنا ولا مرعى، خذالمال كله، أشبعنا منه فإننا جوعى، واكسنا به فأنت بحالنا أوعى، ولعل الله عز وجل يغنيك بعد ذلك، فتعطيه المال بعد إطعامك لعيالك، أويقضي الله دينك يوم
يكون الملك للمالك.
فقال لها يالبابة: أآكل حراما بعد ست وثمانين عاما بلغها
عمري، وأحرق أحشائي بالنار بعد أن صبرت على فقري، وأستوجب غضب الجبار، وأنا قريب من قبري، لا والله لاأفعل.
قال ابن جريرالطبري: فانصرفت وأنا في عجب من أمره هو وزوجته، فلما أصبحنا في ساعة من ساعات من النهار، سمعت صاحب الدنانير ينادي ...
يقول: يا أهل مكة، يا معاشر الحجاج، يا وفد الله من الحاضر والبادي، من وجد كيسا فيه ألف دينار، فليرده إلي وله الأجروالثواب عند الله.
فقام إليه الشيخ الكبير ، وقال: يا خراساني قد قلت لك بالأمس ونصحتك، وبلدنا والله قليلة الزرع والضرع، فجد على من وجدالمال بشيء حتى لا يخالف الشرع، وقد قلت لك أن تدفع لمن وجده مائة دينار فأبيت، فإن وقع مالك في يد رجل يخاف الله عز وجل، فهلا أعطيتهم عشرة دنانير فقط بدلا من مائة، يكون لهم فها ستر وصيانة، وكفاف
وأمانة.
فقال له الخراساني: لا أفعل، وأحتسب مالي عند الله، وأشكوه إليه يوم نلقاه، وهو حسبنا ونعم الوكيل.
قال ابن جرير الطبري: ثم افترق الناس وذهبوا، فلما أصبحنا في ساعة من ساعات من النهار، سمعت صاحب الدنانير ينادي ذلك النداء بعينه ويقول: يا معاشر الحجاج، ياوفد الله من الحاضر والبادي، من وجد كيسا فيه ألف دينار فرده على له الأجر والثواب عندالله.
فقام إليه الشيخ الكبير فقال له: يا خراساني، قلت لك أول أمس امنح من وجده مائة دينار فأبيت، ثم عشرة فأبيت، فهلا منحت من وجده دينارًا واحدًا، يشتري بنصفه إربة يطلبها، وبالنصف الآخر شاة يحلبها، فيسقي الناس ويكتسب، ويطعم أولاده ويحتسب.
قال الخراساني:
لا أفعل ولكن أحيله على الله وأشكوه لربه يوم نلقاه، وحسبنا الله ونعم الوكيل.
فجذبه الشيخ الكبير، وقال له: تعال يا هذا وخذ دنانيرك ودعني أنام الليل، فلم يهنأ لي بال منذ أن وجدت هذا المال.
يقول ابن جرير : فذهب مع صاحب
الدنانير ، وتبعتهما ، حتى دخل الشيخ منزله ، فنبش الأرض وأخرج الدنانير وقال: خذ مالك، واسأل الله أن يعفو عني، ويرزقني من فضله.
فأخذها الخراساني وأراد الخروج ،فلما بلغ باب الدار ،قال : يا شيخ مات أبي رحمه الله وترك لى ثلاثة آلاف دينار، وقال لي: أخرج ثلثها ففرقه على أحق الناس عندك، فربطتها في هذا الكيس حتى أنفقه على من يستحق، والله ما رأيت منذ خرجت من خراسان إلى هنا رجلا أولى بها منك، فخذه بارك الله لك فيه، وجزاك خيرا على أمانتك، وصبرك على فقرك، ثم ذهب وترك المال.
فقام الشيخ الكبير يبكي ويدعو الله ويقول: رحم الله صاحب المال في قبره، وبارك الله في ولده.
قال ابن جرير: فوليت خلف الخراساني فلحقني أبو غياث وردني، فقال لي اجلس فقد رأيتك تتبعني في أول يوم وعرفت خبرنا بالأمس واليوم،
سمعت أحمد بن يونس اليربوعي يقول: سمعت مالكا يقول: سمعت نافعا يقول :
عن عبدالله بن عمر أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : لعمر وعلي رضي الله عنهما، إذا أتاكما الله بهدية بلامسألة ولا استشراف نفس، فاقبلاها ولا ترداها، فترداها
على الله عز وجل، وهذه هدية من الله والهدية لمن حضر.
ثم قال: يا لبابة ، يا فلانة، يا فلانة، وصاح ببناته والأختين وزوجته وأمها، وقعد وأقعدني، فصرنا عشرة، فحل الكيس وقال: ابسطوا حجوركم فبسطت حجري، وما كان لهن قميص له حجر يبسطونه، فمدوا أيديهم، وأقبل يعد دينارا دينارا، حتى إذا بلغ العاشر إلي، قال: ولك دينار، حتى فرغ من الكيس، وكان فيه ألف دينار، فأعطاني مائة دينار .
يقول ابن جريرالطبري: فدخل قلبي من سرور غناهم أشد من فرحي بالمائة دينار،
فلما أردت الخروج قال لي: يا فتى إنك لمبارك، وما رأيت هذاالمال قط ولاأملته،
وإني لأنصحك أنه حلال فاحتفظ به، واعلم أني كنت أقوم فأصلي الفجر في هذا القميص البالي، ثم أخلعه حتى تصلي بناتي واحدة واحدة، ثم أخرج للعمل إلى ما بين الظهر
والعصر، ثم أعود في آخر النهار بما فتح الله عز وجل على من تمر وكسيرات خبز،ثم أخلع ثيابي لبناتي فيصلين فيه الظهر والعصر، وهكذا فى المغرب والعشاء الآخرة،
وما كنا نتصور أن نرى هذه الدنانير، فنفعهن الله بما أخذن، ونفعني وإياك بما أخذنا، ورحم صاحب المال في قبره، وأضعف الثواب لولد، وشكر الله له.
قال ابن جرير: فودعته ، وأخذت مائة دينار، كتبت العلم بها سنتين، أتقوت بها وأشتري منها الورق وأسافر وأعطي الأجرة، وبعد ستة عشر عاما ذهبت إلى مكة، وسألت عن الشيخ، فقيل إنه مات بعد ذلك بشهور، وماتت زوجته وأمها والأختان، ولم يبق إلا البنات، فسألت عنهن فوجدتهن قد تزوجن بملوك وأمراء، وذلك لما انتشر خبر صلاح والدهن فى الآفاق، فكنت أنزل على أزواجهن، فيأنسون بي ويكرموني حتى توفاهن الله، فبارك الله لهم فيما صاروا إليه.
يقول تعالى: (ذلكم يوعظ به من كان يؤمن بالله واليوم الآخر ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب ومن يتوكل على الله فهو حسبه).
قلت: وكان أبوهما صالحا.

30/04/2024

مسجد عمره حوالي ٣ سنوات جنب البيت عندي

بمجرد ما تم افتتاح المسجد ، واحد من أهل الشارع ماكانش متعود على صلاة الجماعة ، دخل المسجد الجديد ده مرة يصلي فما كانش حد موجود يؤذن فالراجل ده أذن فعجبه الموضوع جدا فلازم المسجد في الصلوات الخمس يؤذن وأصبح لا تفوته جماعة قط

بعد مدة انقطعت أنا عن الصلاة في هذا المسجد فترة ثم عدت وبعد فترة تنبهت أنني لم أعد أراه في المسجد

بدأت أغير اتجاه عودتي من المسجد للبيت لأمر بجوار بيته لأقابله أو أسأل عنه

في اليوم الثاني مباشرة وعند عودتي من صلاة العصر وقبل بيته بقليل رأيته قادما على الموتوسيكل

وقف عند بيته ليركن الموتوسيكل ، فقلت له : على فكرة انت متاخد غياب بقالك فترة

نظرة لي مندهشا ومتعجبا ومتسائلا فهو لا يعرفني ولم يحدث بينتا كلام ولا تعارف

قلت له : انت متاخد غياب في المسجد من فترة ، و حيطان المسجد والميكروفون والسجاد مفتقدينك وبيسألوا عليك

ابتسم ابتسامة غريبة ثم قال : هم لسه فاكريني ؟

قولت له : وبيسألوا عليك كمان ، هتزورهم امتى ؟

قال لي : قريب يا شيخ بإذن الله

في اليوم التالي جمعتنا ابتسامة متبادلة على باب المسجد

ومن يومها ونحن نتبادل ابتسامات لا يفهم مغزاها أحد في المسجد سوانا في كل صلاة
-----------
ولا زالت التجارب تعلمني أن هناك حولك الكثيرين ينتظرون كلمة واحدة ليعودوا
كلمة واحدة والله

29/04/2024

إحدى الممثلات والتي مثلت في فيلم مصري قديم إسمه "قنديل أم هاشم"،
إسمها ماري كوليكوفسكى.
هذه الممثلة كانت نمساوية الأصل
وهى من قامت بدور حبيبة شكري سرحان عندما سافر لألمانيا لدراسة الطب.
وهذه الممثلة نشأت فى أسرة مفككة.
كالعادة: أب يلهث فقط من أجل ملذاته، وأم لا تختلف عن الأب كثيرا
أما هى وأخواتها، فقد ضاعوا فى مهب الريح.
أخواتها سلكوا الطريق السهل المفهوم أبعاده
لكن هى حاولت المحافظة على نفسها، لتعيش متمسكة بالاخلاق والمبادئ. ذهبت لتعمل جرسونة فى كافيتريا.
رآها أحد المنتجين، وضمها لتمثل أدوارا صغيرة ككومبارس بين ألمانيا والنمسا.
إلى أن حان اليوم الذي وصل فيه فريق عمل فيلم (قنديل ام هاشم) لألمانيا
حتى يكملوا تصوير الفيلم، وكانوا يبحثون عن ممثلة ألمانية، تقوم بالدور، بشرط ألا تتكلف الكتير من الأموال.
وتواصلوا مع مكاتب الريجيسيرات، فلما سمعت بالخبر، تقدمت للدور واتقبلت
وطبعا شرحوا لها قصة الفيلم، فبدأت تسأل عن السيدة زينب رضي الله عنها، وأخذوا يحدثونها عن حضرتها وحضرات السادة آل البيت رضوان الله عليهم أجمعين.
وكان من الطبيعى أنها تنجذب لما تسمع، وتنبهر بمدى الطهر والنقاء لحضرات سادتنا عليهم سحائب الرضوان وتجد الأمن والسلام ما افتقدته طوال حياتها.
ومع نهاية التصوير
كان من الطبيعى أن يودعها فريق العمل، ثم يعودوا إلى مصر.
لكن قلبها كان معهم
وبعد يومين تحديدا كانت ممن سافروا إلى مصر دون أي ترتيب مسبق ولا كانت تملك سوى ثمن تذكرة الطيران ومبلغ صغير هو كل ما ادخرته من عملها.
وكان هدفها أن تذهب لزيارة السيدة زينب وآل البيت الكرام.
وحقا ومباشرة بعد وصولها لمطار القاهرة، إستقلت أول تاكسي، واتجهت به إلى مسجد ومقام السيدة زينب رضي الله عنها.
ولأنها لا تعرف أي كلمة عربي - حتى دورها فى الفيلم كان باللغة الألمانية - فالناس هناك بشهامة المصريين المعتادة، تطوعوا لمساعدتها.
وعن طريق أهل الخير إستطاعوا توصيلها للممثل القدير عبد الوارث عسر والذي كان أحد المشاركين فى الفيلم،
والذي فوجئ بها أمامه
ورحب بها أيما ترحيب، ثم فوجئ بها تقول له مباشرة، أنها تريد إشهار إسلامها.
فطلب منها أن تستريح أولاً حتى الصباح من عناء السفر، فرفضت بشدة.
وأمام إصرارها إصطحبها إلى دار الافتاء، وأشهرت إسلامها على يد مفتي الديار المصرية آن ذاك فضيلة الشيخ أحمد عبد العال هريدى. وأسمت نفسها (زينب الحسين على).
وأهداها فضيلة المفتي نسخة من القرآن الكريم مترجمة باللغة الألمانية.
ورجعت مع أ/عبد الوارث عسر، وطوال الطريق وهي تقرأ فى النسخة وتبكى بكاءً شديدا.
وبمجرد أن وصلوا إلى بيته، أبلغته عن رغبتها في حج بيت الله الحرام.
أ/عبد الوارث يقول: كانت دهشتي الشديدة، كيف عرفت عن الحج؟
فنظرت، فإذا النسخة المترجمة بيدها مفتوحة على ترجمة سورة الحج قدراً، فعلمت أن هذه إشارة من الله سبحانه وتعالى.
وذهب بنفسه يحجز لها التذكرة والتأشيرة وسبحان الله بمعظم المال الذي كان في حوزتها.
ويشاء الله أن الممثل القدير أ/ محمد توفيق (وكان أيضاً أحد المشاركين فى الفيلم)
كان هو وزوجته في اتجاههم أيضاً للحج
والتقى مع أ/عبد الوارث وهو بيحجز لزينب التذكرة، واقترح أن تصحبهم في الحج، وتكون في صحبة زوجته.
وفى نفس اليوم تذهب زينب للأزهر الشريف، وتطلب أن يقوم أحد بتعليمها مناسك الحج. وتظل بين القرآن وتعلم مناسك الحج طوال الأسبوع المتبقي حتى موعد الحج، لدرجة أنهم قالوا أنها لم تكن تنام، ولا تريد ترك المصحف من يديها.
وحان وقت السفر للحج، وقامت بتأدية المناسك وكانت زوجة أ/ محمد توفيق تقول أنها كانت كالفراشة، ودائما ما تسابقهم، ولا يظهر عليها أي أعراض للإرهاق أو التعب.
وبعد انتهاء المناسك، ذهبوا إلى المدينة المنورة لزيارة النبىﷺ في مسجده.
تقول زوجة أ/محمد:
لم تكن المرة الأولى أن نحج أو نزور، فكنا أنا ومحمد نحج ونعتمر كثيرا، ونزور مسجد النبي ﷺوقبره وروضته الشريفة
لكن هذه الرحلة كأن كل شيئ قد يسره الله لنا بشكل عجيب، لدرجة أننا بمجرد دخولنا على حضرة النبى ﷺ شعرنا أن الطريق سهل، إلى أن وجدنا أنفسنا أمام المقام الشريف مباشرة.
وهنا حدث شيئ غريب جدا،
نظرت وجه زينب قد استنار بدرجة ملفتة للإنتباه، لدرجة أني قلت في نفسي: هذه ليست زينب التي دخلت معي المسجد النبوي.
وفجأة وجدتها تنظر بتركيز شديد للمقام، وتنظر لي وكأنها تقول:
هل تري ما أرى ؟؟؟
وفجأة ضمت مصحفها بشمالها على قلبها، ورفعت يدها اليمنى، وقالت بلغة عربية سليمة تماما:
"أشهد ألا إله إلا الله، وأشهد أنك رسول الله".
وفجأة وقعت على الأرض، فقلنا ربما أصيبت بدوخة أو إغماء وحاولنا إفاقتها، لكن وجدنا أن الروح قد صعدت إلى بارئها.
ومن كرامتها والتي شهدت لها كل المتواجدات، أن السلطات السعودية أصروا أن يدفنوها فى البقيع مع صحابة رسول الله ﷺ
وقد كان.
سبحان الله.
قال سبحانه:
﴿مَن يَهْدِ اللهُ فَهُوَ الْـمُهْتَدِ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا﴾

سبحانك ربى ما أكرمك!
اللهم ارزقنا حسن الخاتمه.
اللهم ارزقنا حسن الخاتمه والشهادة عند الموت وحل العقده من لساننا.
MR

30/03/2024

عندما طُعِن سيدنا عمر ( رضي الله عنه ) فأتي بالحليب فشربه فخرج الحليب من خاصرته .. فقال له الطبيب: أوصِ يا أمير المؤمنين فإنك لن تعيش .

فنادى ابنه عبدالله وقال له :
ائتني بحذيفة بن اليمان ...
وجاء حذيفة وهو الصحابي الذي أعطاه الرسول ( صلى الله عليه وسلم ) أسماء المنافقين ولا يعرفهم إلا الله ورسوله وحذيفة

وقال عمر و الدماء تجري من خاصرته: يا حذيفة بن اليمان أناشدك الله هل قال الرسول اسمي بين المنافقين ...؟

فسكت حذيفة ودمعت عيناه وقال: ائتمنني على سر لا أستطيع أن أقوله يا عمر

قال: بالله عليك قل لي هل قال رسول الله اسمي بينهم ...؟؟

فبكى حذيفة فقال :
أقول لك ولا أقولها لغيرك والله ما ذكر اسمك عندي .

فقال عمر لإبنه عبدالله:
بقي لي من الدنيا أمر واحد ،
فقال له: ما هو يا أبتاه ؟

قال:
انطلق إلى عائشة أم المؤمنين، فقل: يقرأ عليك عمر السلام، ولا تقل أمير المؤمنين فإني لست اليوم للمؤمنين أميرًا، وقل يستأذن عمر بن الخطاب أن يدفن مع صاحبيه، فسلم واستأذن، ثم دخل عليها فوجدها قاعدة تبكي: فقال: يقرأ عليك عمر بن الخطاب السلام، ويستأذن أن يدفن مع صاحبيه؟

فقالت: كنت أريده لنفسي، ولأوثرن به اليوم على نفسي.
فعاد عبدالله فرحأ وقال:

يا ابتاه قد أذنت ثم رأى خد عمر على التراب فجلس عبدالله ووضع خده على فخده فنظر إلى ابنه وقال له: لم تمنع خدي من التراب؟
قال : يا ابتاه
قال : ضع خد ابيك على التراب ليمرغ به وجهه فويل عمر ان لم يغفر له ربه غدا

استشهد عمر بعد أن أوصى ابنه فقال: ان حملتني وصليت عليّ في مسجد رسول الله فأنظر إلى حذيفة فقد يكون راعني في القول فإن صلى عليّ حذيفة فاحملني باتجاه بيت رسول الله
ثم قف على الباب فقل يا أماه ولدك عمر ولا تقل أمير المؤمنين فقد تكون استحيت مني فأذنت لي، فإن لم تأذن فادفني في مقابر المسلمين ،،

فحمله ونظر في المسجد فجاء حذيفة وصلى عليه .
فاستبشر بن عمر وحمله إلى بيت عائشة ، فقال يا أمنا ولدك عمر في الباب هل تأذنين له ؟
فقالت: ادخلوه

فدفن سيدنا عمر ( رضي الله عنه ) بجانب صاحبيه...
رحم الله سيدنا عمر بن الخطاب و رضي عنه .

ملأ الارض عدلا وخاف الله خوفا شديدا مع ان الرسول صلى الله عليه وسلم بشره بالجنة .. فما بالنا نحن اليوم لايدري احدنا أربُّه راضٍ عنه ام لا ؟ ومع ذلك نلهو ونضحك ولانخاف ولا نخشى ولانفكر بمصيرنا بعد الموت...

اللهم احسن خاتمتنا وثبتنا عند الموت
اللهم اهدنا واهدي بنا واجعلنا سببا لمن اهتدى .. واهدي ذرياتنا..هداية لانشقى ولانضل بعدها أبداً يارب العالمين

Address

الطائف
Taif

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when أجمل القصص posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share